روش های خانگی لاغر کردن صورت

 
در بیشتر مواقع افزایش چربی در صورت نتیجه افزایش چربی در قسمت های مختلف بدن است. با این حال چند نکته و راهکار موثر برای کاهش چربی صورت وجود دارد. ایجاد تغییرات خاصی در سبک زندگی میتواند به لاغر شدن صورت و داشتن چهره ای زیباتر کمک کند. چاق کردن صورت با روش های خانگی و همچنین لاغر کردن آن برای افرادی که نمیخواهند از دارو و جراحی استفاده کنند بسیار مناسب است. در این مقاله این راهکارها را که میتواند به کاهش چربی صورت و حتی جلوگیری از چاق شدن صورت کمک کند را بررسی میکنیم. پس برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با روش های خانگی لاغر کردن صورت با ما همراه باشید.
 

۱. انجام ورزش های هوازی

 
کاهش وزن بطور کلی بر روی لاغری صورت نیز تاثیر دارد. انواع مختلفی از ورزش ها وجود دارند ولی برخی از آنها بیشتر از سایرین برای کاهش وزن مناسب هستند. بررسی ها نشان میدهد انجام تمرینات هوازی کمک بسزایی در کاهش چربی بدن میکند. افراد میتوانند این نوع تمرینات را با شدت کم، متوسط و یا زیاد انجام دهند. انجام تمرینات هوازی با شدت بالاتر و چند بار در هفته به سوزاندن چربی بیشتر منجر میشود. برای مثال کسانی که در هفته ۳۰۰ دقیقه ورزش هوازی میکنند نسبت به کسانی ۱۵۰ دقیقه این تمرینات را انجام میدهند، چربی بیشتری را در قسمت های مختلف بدن میسوزانند. و بطور کلی وقتی وزن از طریق ورزش کاهش می یابد، چربی های صورت نیز آب میشوند و صورت لاغرتر میشود.
 

انجام ورزش های هوازی برای لاغر کردن صورت

 

۲. نوشیدن آب بیشتر

 
یکی از بهترین روش های خانگی لاغر کردن صورت، نوشیدن آب است. نوشیدن یک لیوان آب قبل از غذا میتواند به فرد کمک کند که احساس سیری بیشتری داشته باشد. این کار میتواند به کاهش کل کالری مصرفی فرد کمک کند. نوشیدن آب قبل از غذا منجر به کاهش وزن تدریجی میشود. بطور کلی مصرف آب باعث لیپوپیز میشود. لیپوپیز زمانی اتفاق می افتد که بدن ذخایر چربی را به اسیدهای چرب تجزیه میکند و میتواند به عنوان انرژی از آنها استفاده کند. استفاده بدن از این ذخایر چربی، کلید کاهش وزن قسمت های مختلف بدن از جمله صورت است.
 

۳. داشتن خواب کافی

 
داشتن مقدار مناسب خواب دارای مزایای زیادی برای سلامتی است. و برعکس این مسئله یعنی کم خوابی و یا نداشتن خواب با کیفیت میتواند منجر به افزایش وزن شود. زیرا کمبود خواب بر روی هورمون های خاصی تاثیر میگذارد که منجر به افزایش احساس گرسنگی میشود. این یعنی کمبود خواب بر روی افزایش سطح هورمون گرلین که اشتها را تحریک میکند و کاهش سطح هورمون لپتین که هورمون سیری است را کاهش میدهد. در نتیجه فردی که دچار کم خوابی است ممکن است بیشتر غذا خورده و به غذاهای پرکالری روی بیاورد. بنابراین خواب کافی میتواند از افزایش وزن جلوگیری کرده و همچنین به کاهش چربی ذخیره شده در صورت نیز کمک کند.
 

۴. بهبود رژیم غذایی

 
رژیم های غذایی سرشار از غذاهای فراوری شده و کربوهیدرات های تصفیه شده خطر ابتلا به اضافه وزن در قسمت های مختلف بدن را افزایش میدهند. غذاهای فراوری بیشتر از غذاهای کامل دارای کالری، نمک و شکر هستند. کربوهیدرات های تصفیه شده گروهی از غذاهای فراوری شده با غلات هستند. در طی فراوری این نوع غذاها فیبر و مواد مغذی خود را از دست میدهند و در نتیجه کالری زیادی دارند. همچنین کربوهیدرات های تصفیه شده باعث افزایش سریع قند خون شده و این ممکن است فرد را به پرخوری تشویق کند.
نمونه هایی از غذاهایی با کربوهیدرات های تصفیه شده عبارتند از:
• پاستا
• برنج سفید
• نان سفید
• شربت ها و آبمیوه های صنعتی
• اکثر غلات صبحانه
در بیشتر موارد افراد میتوانند جایگزین های معقولی برای غذاهای بیش از حد فراوری شده و کربوهیدرات های تصفیه شده پیدا کنند. یک فرد میتواند کالری دریافتی خود را کاهش دهد و مقدار مواد مغذی را با خوردن غذاهای کامل و تازه افزایش دهد. وقتی یک رژیم غذایی اصولی با ورزش کردن ترکیب میشود به افراد کمک میکند تا چربی اضافی بیشتری را از صورت کاهش بدهند.
 

۵. کاهش مصرف الکل

 
مصرف بیش از حد الکل جدای از مضرات دیگرش میتواند منجر به کم آبی شود که همین امر بدن را وادار به حفظ آب میکند. در برخی موارد این موضوع میتواند منجر به احتباس آب در صورت شده و باعث نفخ و پف گردد. ولی بطور کلی الکل نیز میتواند منجر به افزایش وزن شود. زیرا این ماده دارای کالری خالی است و هیچ مزیت تغذیه ای ندارد. مصرف کالری خالی، کالری مصرفی فرد در روز را افزایش میدهد و همین مسئله میتواند منجر به چاقی بدن و صورت شود.
همچنین مطالعات نشان میدهد که مصرف الکل میتواند احساس سیری در بدن را سرکوب و در نتیجه تشویق به مصرف کالری بیشتری کند. افراد اگر میخواهند در راستای داشتن سبک زندگی سالم و کاهش وزن بدن و صورت تلاش کنند باید مصرف الکل را کاهش دهند.
 

۶. کاهش مصرف نمک و شکر

 
یکی دیگر از روش های خانگی لاغر کردن صورت کاهش مصرف نمک و شکر است. رژیم غذایی سرشار از نمک و شکر باعث میشود که بدن آب را در خود نگه دارد. احتباس آب باعث تورم و پف در قسمت های مختلف بدن از جمله صورت میشود. و این مسئله ممکن است توهم چربی اضافی در صورت را ایجاد کند. افرادی که مشکوک به احتباس مایعات در بدن خود هستند باید از نمک و شکر زیاد اجتناب کنند. تهیه غذا در خانه به افراد کنترل بیشتری بر میزان نمک و شکر در رژیم غذایی میدهد. وقتی نمک و شکر کم مصرف شود بدن از نگه داشتن مایعات خودداری میکند و به این شکل صورت نیز لاغرتر بنظر میرسد. بنابراین تا جای ممکن خوردن خوراکی ها، فست فود و دسرهای شیرین را محدود کنید.
 

۷. افزایش مصرف فیبر

 
یکی از بهترین راهکارها برای لاغری صورت و از بین بردن چربی آن، افزایش مصرف فیبر است. فیبر ماده ایست که در گیاهان وجود دارد. این ماده به آرامی در دستگاه گوارش حرکت میکند و برای مدت طولانی تری احساس سیری ایجاد میکند و اشتها را کاهش میدهد. فیبر بطور طبیعی در انواع غذاها از جمله میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها، غلات کامل و حبوبات یافت میشود. در حالت ایده آل یک فرد سالم باید در روز ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر دریافت کند.
 

۸. انجام حرکات ورزشی مناسب صورت

 
ورزش عضلات صورت میتواند به کاهش چربی صورت کمک کند. تمرینات صورت درکنار نکات بالا مثل رژیم غذایی اصولی و ورزش های هوازی و غیره میتواند موجب سفت شدن و لیفت شدن پوست صورت گردد. در ادامه به معرفی برخی از این حرکات ورزشی مناسب صورت میپردازیم:
 

• آدامس بجوید.

 
جویدن آدامس یکی از روش های تمرینی برای کاهش چربی صورت است. ماهیچه های صورت را فعال نگه میدارد و پوست را شاداب میکند. جویدن آدامس کالری گونه ها و لپ ها را کاهش میدهد. این کار را ۲۰ دقیقه و دوبار در روز انجام دهید.
 

• حرکت لیفت چانه را انجام بدهید.

 
سر خود را به عقب خم کنید و گردن خود را تا جایی که میتوانید بکشید. چشان خود را روی سقف ثابت نگه دارید و سعی کنید لب پایین خود را روی لب بالایی خود به شکل لبخند پهن حرکت بدهید. ۱۰ ثانیه در حالت لبخند نگه دارید و بعد ببندید. این کار را ۱۰ بار تکرار کنید. این تمرین موجب از بین رفتن غبغب و سفت شدن پوست گردن میشود.
 
 

• لپ هایتان را باد کنید.

 
لپ های خود را پف کنید و بعد هوا را از یک طرف آن به طرف دیگر حرکت دهید و هر بار ۵ ثانیه نگه دارید. این کار باعث سفت شدن ماهیچه های صورت و جلوگیری از افتادگی گونه ها میشود.
 

• لب هایتان را غنچه کنید.

 
گونه خود را محکم بمکید و لب های خود را به شکل ماهی دراورید. این حالت را به مدت ۵ ثانیه نگه دارید و ۱۰ بار تکرار کنید. این کار به کاهش چربی های صورت کمک میکند.
 

• زیر چشم ها را بکشید.

 
با این کار از شر پفی ها و تیرگی های زیر چشم خلاص میشوید زیرا این تمرین جریان خون اطراف چشم را افزایش میدهد. به آینه نگاه کنید و با انگشت اشاره ماهیچه های زیر چشم خود را به آرامی تا جایی که میتوانید بکشید. در حین انجام دادن این کار چشم های خود را ببندید.
 

• پوست پیشانی را بکشید.

 
 
به کمک دو دست خود پوست پیشانی خود را به عقب بکشید و برای چند ثانیه نگه دارید. این کار خطوط پاکلاغی و شل شدگی پوست پیشانی را از بین میبرد.
 

• تمرین X و O انجام بدهید.

 
دهان خود را به حالت X و O باز و بسته کنید. این تمرین را در ۳ ست ۱۵ تایی انجام بدهید. این کار به شما کمک میکند که علاوه بر تقویت فک خود، چربی صورت را نیز از بین ببرید.
 

• فک خود را باز نگه دارید.

 
دهان خود را کاملا باز کنید و به مدت چند ثانیه به همان شکل نگه دارید. ۱۰ بار این کار را انجام دهید و هر بار به مدت چند ثانیه آنرا نگه دارید تا هم ماهیچه های صورت تان تقویت شود و هم چربی آن کاهش یابد.
 

• گونه های خود را بالا ببرید.

 
از گوشه لب های خود کمک بگیرید و تا جایی که میتوانید گونه های خود را بالا ببرید حتی میتوانید در این حالت چشمان خود را ببندید. ۱۰ ثانیه در همان حالت بمانید و این کار را چند بار تکرار کنید. این تمرین باعث کاهش چربی گونه ها و لیفت شدن آنها میشود.
 

• بخندید

 
خندیدن نه تنها از لحاظ روانی و حتی زیبایی بلکه فواید فیزیکی نیز دارد. خندیدن یکی از تمرین های مناسب جهت تقویت ماهیجه های صورت و در نتیجه لاغر کردن آن است. بخندید و ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و چند بار در روز این کار را انجام دهید.
 

ماسک خانگی برای لاغر کردن صورت

 
برخی از مواد طبیعی و ماسک های خانگی نیز میتوانند به کاهش چربی صورت و در نتیجه لاغر شدن آن کمک کنند ولی طبیعتا این ماسک ها بدون انجام دادن راهکارهای گفته شده در بالا تاثیر چندانی نخواهند داشت.
 
ماسک خانگی برای لاغر کردن صورت

 

۱- ماسک سفیده تخم مرغ

 
قسمت سفیده تخم مرغ حاوی ویتامین A است که برای پوست بسیار ضروری است و به لاغر کردن آن کمک میکند. مقداری از سفیده تخم مرغ را با آب لیمو، عسل و شیر مخلوط کنید. این ترکیب را بر روی پوست خود بمالید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست بماند. سپس با آب ولرم آنرا بشویید.
 

۲- ماسک خیار

 
خیار میتواند به کاهش چربی صورت و گرفتن نفخ آن کمک کند. میتوانید برش های خیار را و یا رنده شده آنرا بر روی پوست خود قرار دهید و بگذارید ۲۰ دقیقه بر روی پوست تان بماند. اثر خنک کنندگی این ماده باعث ایجاد حس طراوت و درخشندگی میشود.
 

۳- نارگیل

 
نارگیل میتواند به اشکال مختلف استفاده شود و یک مرطوب کننده عالی است. ویتامین E موجود در روغن نارگیل به هیدراته نگه داشتن پوست کمک کرده و در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ میکند. روزانه مقداری روغن نارگیل را بر روی پوست خود بمالید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
 

۴- آب لیمو

 
آب لیمو حاوی اسید است که به کاهش چربی های صورت کمک میکند. مقداری آب لیمو تازه را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید. مقداری عسل به آن اضافه کنید و این محلول را بنوشید. این ترکیب به سوزاندن چربی های کل بدن از جمله صورت کمک میکند.
 

۵- هندوانه

 
هندوانه بخاطر اثرات سفت کنندگی پوست معروف است و بیشتر بعنوان خوراکی از آن استفاده میشود ولی جالب است بدانید که میتوانید برای کاهش چربی صورت نیز بعنوان ماسک از آن استفاده کنید. مقداری آب هندوانه را بگیرید، پنبه را به آن آغشته کرده و بر روی پوست صورت خود بمالید. آنرا چند دقیقه نگه داشته سپس بشویید.
 

۶- خاک رس طبیعی

 
خاک رس با افزایش سطح کلاژن در پوست نقش بسیار مهمی ایفا میکند. مقداری خاک رس بردارید و به صورت ماسک آنرا روی پوست خود بمالید. پس از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه انرا بشویید. این کار چربی های اضافی موجود بر روی پوست را برده و آنرا سفت میکند. برای نتیجه بهتر دوبار در هفته از این ماسک استفاده کنید.
 

۷- زردچوبه

 
زردچوبه یک محصول طبیعی است که فواید زیادی برای بدن دارد. با استفاده از مقداری زردچوبه، آرد و ماست ترکیبی خمیری شکل درست کنید. این ماسک را روی صورت خود بمالید و بگذارید خشک شود. زردچوبه به کاهش ظاهر پیری و لاغر شدن صورت کمک میکند.
 

جلوگیری از چاق شدن صورت

 
بهترین راه برای جلوگیری از چاق شدن صورت، حفظ وزن سالم با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی است. افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند بیشتر از افرادی که وزن مناسبی دارند، دچار چاقی صورت هستند. برخی از نکات برای جلوگیری از چاقی بدن و در نتیجه صورت عبارتند از:
• ورزش منظم و داشتن روتین های هوازی
• داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از پروتئین بدون چربی و خوردن میوه و سبزیجات
• محدود کردن مصرف غذاهای فراوری شده
• نوشیدن آب زیاد و پرهیز از نوشیدنی های شیرین از جمله نوشیدنی های انرژی زا، آبمیوه ها و نوشابه های گازدار
 

سخن پایانی

 
استراتژی های مختلفی میتوانند به شما کمک کنند تا چربی اضافی صورت خود را از بین ببرید. تغییر رژیم غذایی، ورزش، تنظیم خواب و غیره همگی راه های موثری برای افزایش چربی سوزی صورت محسوب میشوند. برای گرفتن نتیجه بهتر سعی کنید همه این راهکار ها را باهم انجام بدهید تا هم سلامت خود را بهینه کنید و هم صورت تان را لاغر کنید. ما در اینجا به راهکارها و روش های خانگی لاغر کردن صورت پرداختیم.